ب) بخش فرآوری و تولید (کارخانجات چایسازی و کارگاههای بستهبندی):
1- فرسوده و قدیمی بودن 90 درصد از ساختمانها و ماشینآلات چایسازی بیشتر کارخانجات به علت عدم وجود ابزارهای کنترل دقیق و نبود نظارت کارشناسی بر روی عملیات فرآوری که منجر به افت کیفی چای خشک تولیدی میگردد.
2- عدم بهکارگیری نیروهای فنی و نداشتن آزمایشگاه کنترل کیفی در اکثر کارخانجات چایسازی در مراحل مختلف فرآوری چای باعث افت کیفی محصول شده است.
3- عدم اتوماسیون خط تولید کارخانجات چایسازی و بستهبندی چای در آنها (خصوصاً اکثر بستهبندیها در چای خشک غیراصولی و از استاندارد کافی برخوردار نمیباشند).
4- استفاده از حجم بالای برگ سبز تحویلی در کارخانجات در اوج برداشت برگ سبز (عدم همخوانی ظرفیت کارخانجات چایسازی با برگ سبز تحویلی در بعضی از مناطق) بهطوری که در بعضی مواقع مرحله پلاس صورت نمیگیرد و چای استحصالی از کیفیت خوبی برخوردار نیست و یا فاصله زمان فرآوری در اینگونه کارخانجات غیراصولی میباشد.
ج) بازرگانی و سیاستگذاری:
1- نافروش ماندن قسمت اعظم چایهای تولیدی قبل از سال 1379 (سال شروع طرح اصلاح ساختار چای) و بعد از آن تا سال جاری، بهطوری که آمارها حاکی از آن است که بالغ بر 200 هزار تن چای خشک به صورت سنواتی و یا غیرسنواتی در انبارها موجود میباشد.
2- عدم موفقیت در کنترل چای قاچاق و اعمال سیاست نادرست تنظیم بازار و اشباع بازارهای داخلی از انواع چای خارجی.
3- فراهم نبودن بستر فروش چای خشک تولید داخلی سالهای اخیر از طریق سبد کالای خانوار که همکاریهای لازم فیمابین وزارتین بازرگانی و جهاد کشاورزی علیرغم پیگیری مستمر مسئولین مملکتی در یکی دو سال اخیر ـ چه به صورت خالص داخلی و یا به صورت اختلاط با چایهای خارجی وارداتی ـ وجود ندارد.
4- فراهم نبودن بستر صادرات چای در مرحله اول برای کشورهای همسایه.
5- نداشتن برنامههای اصولی در راستای قرار دادن چای در اقلام مورد معامله در بورس محصولات کشاورزی.
6- نبودن قوانین کافی و عملی تعزیرات برای متخلفینی که در امر چای قاچاق اقدام مینمایند.
7- عدم تفویض اختیارات قانونی و عملی برای سازمان چای کشور (متأسفانه شرح وظیفه این سازمان هنوز هم در هالهای از ابهام میباشد).
بیان راه حل پیشنهادی کوتاه مدت و بلند مدت
الف) کوتاه مدت در بخش کشت و زرع یا باغ طی یک دوره 7-5 ساله:
1- اجرای هرسهای سبک (کمربر و سربر) با پرداخت تسهیلات کمبهره و بهموقع در راستای جوانسازی بوته چای به منظور تولید محصول کیفی و استاندارد.
2- توسعه ایجاد شبکههای آبیاری بارانی در قالب تشکلها (توضیح: فعلاً حدود 5000 هکتار در باغات چای ما آبیاری تحت فشار داریم که طی یک برنامه کوتاه مدت 5 ساله این سطح تا 12000 هکتار قابل ارتقاء است).
3- اجرای طرحهای پایلوت تغذیه گیاهی در باغهای دیم و آبیاری و ارائه توصیههای فنی در استفاده بهینه از ماکرو و میکرو المنتها (درشت و ریز مغذیها).
4- شناسایی کانونهای آلودگی جدید به نماتد مولد زخم ریشه چای در باغ و اجرای پروژه IPM در کاهش خسارت این بیماری در باغات با نظارت فنی کارشناسان مراکز تحقیقاتی و سازمان چای؛ چون این عارضه جزء آفات کلیدی چای بوده، نیاز است ارگانهای دولتی مستقیماً با همکاری چایکاران در امر کنترل آن اقدام نمایند.
5- تعیین نقشه جامع باغهای چای و شناسنامهدار کردن آنها به منظور خدماترسانی بهتر از طریق سازمانهای اجرایی.
6- احیاء باغهای چای مخروبه و نیمه مخروبه با پرداخت تسهیلات نظارت شده دولتی بدون بهره و کمبهره و بهموقع و تعهد پرداخت قانونی از طرف چایکاران 3 سال پس از پرداخت وام از بهای برگ سبز به صورت اقساطی اقدام گردد.
7- ایجاد تشکلهای باغ و کارخانه با توجه سطح زیر کشت و ظرفیت کارخانه در هر منطقه جهت ارائه تسهیلات بهزراعی و اجرای اصول نوین چایکاری.
8- تشکیل نمایندگیهای خرید برگ سبز چای درخصوص باغاتی که فاصله آنها از کارخانجات چایسازی دور میباشند.
9- توسعه میکانیزاسیون در باغهای چای (فرمدهی بوتههای چای با استفاده از ماشین هرس و به دنبال آن برداشت چای با ماشین) در قالب تشکلهای تعاونی چایکاران.
10- برگزاری کلاسهای آموزشی ـ ترویجی با همکاری محققین مراکز تحقیقاتی و سازمانهای اجرایی (سازمان چای، سازمان جهاد و نظام مهندسی کشاورزی استان با مشارکت تعاونی چایکاران) در مناطق چایکاری از شروع فصل
بهزراعی و این کلاسها هر ساله بایستی در طول سال استمرار داشته باشد.
ب) بلند مدت در کشت و زرعی یا باغ طی یک دوره 15-10 ساله:
1- اجرای هرسهای سنگین (کفبر) با پرداخت تسهیلات بدون بهره و بهموقع با نظارت کارشناسان سازمان چای بر اساس فرمولهایی که در شناسنامه چای هر باغدار مشخص شده است.
2- توسعه سطح زیر کشت باغهای در جنگل مخروبه و نیمه مخروبه در قالب تشکلهای تعاونی چایکاران به صورت مجتمع باغ و کارخانه طی یک برنامه 10 ساله.
3- جایگزینی بوتههای قدیم و کمبازده با نهالهای اصلاح شده طی یک برنامه بلند مدت و با درنظر گرفتن جمیع جهات که در این راستا زیان و ضرری متوجه چایکاران نگردد.
4- اجرای عملی طرحهای بهنژادی به منظور معرفی کلونهای برتر چای در راستای کمک به امور بهزراعی باغات چای.
5- امکان تبدیل اراضی بالای کانال آبرسانی شبکههای سفیدرود به باغهای چای به صورت مجتمع باغ و کارخانه در راستای تولید چای بیشتر.
به دلایل زیر در زمینهای شالیزاری فوق این امر توصیه میگردد:
5-1- وضعیت آب زراعی منطقه برای چای کافی بوده (3500 مترمکعب برای هر هکتار)، درحالی که برای برنج (12000 مترمکعب برای هر هکتار) ناکافی میباشد و بحرانهای خشکسالی در سالهای کم باران در این مناطق از مشکلات استان گیلان میباشد.
5-2- کشت و کار چای قدرت اشتغالزایی بالایی در مقایسه با برنج دارد (یک هکتار چای آبی جهت تولید چای مرغوب به 400 نفر کارگر در روز، درحالی که یک هکتار مزرعه برنج به 121 نفر کارگر در روز احتیاج دارد).
5-3- فرسایش خاک در باغهای چای نسبت به مزارع برنج کمتر است.
5-4- ارزش جهانی یک کیلو چای تولیدی بالاتر از برنج بوده، بهطوری که با 1 کیلو چای خشک تولیدی میتوان حدود 6 کیلو برنج وارد کرد.
ارائه راه حلهای پیشنهادی کوتاه مدت و بلند مدت در فرآوری و تولید
1- بازسازی اصولی کارخانجات فرسوده و قدیمی با تسهیلات کمبهره و یا بدون بهره بانکی با نظارت کافی و قانونمند.
2- بازسازی و تعویض ماشینآلات چایسازی از مرحله پلاس تا مرحله سورت و درجهبندی در راستای اتوماسیون خط تولید با تسهیلات بانکی کمبهره و حتی بدون بهره با نظارت کافی و قانونمند.
3- استقرار آزمایشگاههای کنترل کیفی و تعیین مسئول فنی در خط تولید برای تمامی کارخانجات چایسازی.
4- آموزش مستمر سالیانه در راستای ارائه مهارتهای فنی برای مدیران، کارشناسان و متصدیان مختلف کارخانجات چایسازی.
5- احداث و یا بازسازی انبارهای مناسب برای نگهداری چای خشک تولیدی سالیانه، بهطوری که پس از پایان دوره بهرهبرداری چای خشک تولیدی با ارتباط مناسبی که بین کارخانههای تولید چای خشک و بخش تجارت صورت میگیرد، جهت مصرف به بازار فروش انتقال داده شوند.
6- نظارت کافی در کارخانههای چایسازی بر امر خرید برگ سبز استاندارد و فرآوری آن تا تولید چای خشک و حتی بستهبندی با دستورالعملهای فنی ـ عملیاتی و با پشتوانه قانونی.
7- تشویق کارخانهدارانی که در امر چایسازی موفق بودهاند و چای کیفی تولید میکنند، به صورت پرداخت یارانه و یا حتی حواله چای خشک وارداتی برابر قانون واردات تا مورد حمایت قرار گیرند.
8- نمرات چای خشک استحصالی در کارخانجات چای بر اساس دستورالعملهای فنی با توجه به درجات برگ سبز هر ساله با نظارت کافی اعمال شود که هدف نهایی این امر، افزایش روند کیفیت چای خشک تولیدی میباشد.
ارائه راه حلهای پیشنهادی کوتاه مدت و بلند مدت در بازرگانی و سیاستگذاری
1- سیاستگذاری اصولی درخصوص تعیین قیمت برگ سبز استاندارد چای در هر سال بر اساس هزینههای تولید، تورم سالیانه و سود متعارف.
2- تصمیمگیری قطعی و نهایی درخصوص چایهای سنواتی موجود در انبار (چای خشکهای سنواتی قابل شرب و غیرقابل شرب) که این امر حتماً بایستی در اسرع وقت صورت گیرد.
3- سیاستگذاری در ورود چای خارجی توسط تجار شناخته شده به کسر مقدار کل تولید شده داخلی تا سقف حداکثر 130 هزار تن (کل مصرف سرانه کشور)، مشروط به اینکه بازرگانان به نسبت چای وارداتی به منظور اختلاط از چای تولید داخلی خریداری و استفاده نمایند.
4- سیاستگذاری جلوگیری عملی از قاچاق چای خارجی و اعمال قوانین تعزیراتی برای متخلفین.
5- فراهم آوردن بستر فروش چای خشک تولید داخل و یا به صورت مخلوط از طریق سبد کالای خانوار با همکاری مستمر و وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی.
6- فراهم نمودن بستر صادرات به صورت تشکیل بازارهای فروش در بنادر شمالی و جنوبی کشور.
7- فرهنگسازی عمومی در مصرف چای داخلی از طریق ارگانهای ذیربط.
نتیجهگیری کلی جهت ارتقاء این محصول استراتژیک شمال کشور
1- اجرای عملیات بهزراعی (انواع هرسها، آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون، مبارزه با آفات و بیماریها و علفهای هرز و ...) در باغهای چای طی یک برنامه تدوین شده با نظارت و هدایت فنی سازمان چای کشور.
2- جایگزینی بوتههای قدیمی و کمبازده با نهالهای اصلاح شده در راستای احیاء باغات چای با نظارت فنی سازمان چای کشور و سایر سازمانهای ذیربط.
3- تعیین مساحی واقعی باغات چای کشور از طریق سیستم ماهوارهای.
4- برنامهریزی دراز مدت در راستای توسعه سطح زیر کشت در جنگلهای مخروبه و نیمه مخروبه در شمال کشور (سطحی حدود 8000 هکتار) و امکان تغییر کاربری اراضی شالیکاری بالای کانال آبرسانی شبکه سفیدرود به باغات چای به صورت مجتمع باغ و کارخانه (سطحی حدود 20000 هکتار) با نظارت فنی سازمان چای کشور.
5- تعیین عادلانه قیمت برگ سبز چای هر ساله بر اساس هزینههای تولید، تورم سالیانه و سود متعارف قبل از شروع عملیات بهزراعی در فصل زمستان و اعلان از طریق رسانههای ارتباط جمعی به چایکاران جهت دلگرمی آنان در تولید بهینه چای.
6- تجهیز و نوسازی کارخانجات چایسازی (اتوماسیون کردن)، از قبیل تجهیز آزمایشگاهها با کادر فنی، بهداشتی کردن کارخانجات چایسازی و ... در راستای تولید چای خشک استاندارد و کیفی.
7- برنامهریزی در راستای اجرای برنامههای آموزشی و ترویجی برای چایکاران، مدیران و کارشناسان و کارگران فنی کارخانجات چایسازی از طرف سازمان چای کشور.
8- اتخاذ سیاستهای اصولی و عملی آنی درخصوص چای خشکهای سنواتی موجود در انبارها به منظور فروش چای قابل شرب و امحاء چای غیرقابل شرب به صورت استخراج کافئین، تولید کمپوست و ... .
9- نظاممند کردن واردات چای خشک خارجی توسط تجار مجاز به کسر کل تولید شده داخلی تا سقف حداکثر 130 هزار تن (کل مصرف سالیانه کشور) مشروط به اختلاط با چای داخلی و یا فروش خالص آن بدون اختلاط.
10- جلوگیری عملی و قانونمند از قاچاق چای خارجی و اعمال قوانین تعزیراتی برای متخلفین این امر.
11- در پایان جهت نجات چای ایران و ارتقاء این محصول سالم و ارگانیک نیاز به عزم ملی است که امیدوارم این اراده هرچه زودتر و سریعتر در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در مملکت ما عملی گردد.
به امید روزی که هر ایرانی فقط چای ایرانی بنوشد.